O NAS
Historia przedszkola
Przedszkole nr 38 w Zabrzu /obecna lokalizacja/ powstało w 1986 r. jako nowo wybudowany, wolnostojący budynek z przeznaczeniem na przedszkole. Mieści się ono w dzielnicy Zabrza – Helenka. Swoją działalność rozpoczęło jako przedszkole 4 oddziałowe, którym kierowała pani Anna Budziszewska. Od roku 1997 dyrektorem przedszkola jest mgr Mariola Gabzdyl.
Ważniejsze wydarzenia tego okresu:
- nowoczesne wyposażenie ogrodu przedszkolnego
- 1999 r. otwarcie 5 oddziału
- realizacja programu „Kraina dzieci w Europie” – współpraca z Włoskim przedszkolem
- w latach 1999 – 2005 podnoszono standard pomieszczeń przedszkola i komfort przebywania w nich naszych podopiecznych.
Przez ten okres nasi wychowankowie brali udział w licznych konkursach plastycznych, muzycznych, sprawnościowych. Tradycją naszego przedszkola stały się coroczne jasełka dla rodziców i zaproszonych gości oraz festyny rodzinne z okazji Dnia Mamy i Taty. Z okazji Dnia Dziecka organizujemy wycieczki na łono natury, w miejsca związane z historią i tradycją naszego regionu.
Cele
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem spoleczno-kulturowym i przyrodniczym.
Wizja naszego przedszkola to stworzenie środowiska wychowawczo-edukacyjnego sprzyjającego rozwojowi każdego wychowanka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwoju.
Wartości, które wyznaczają kierunki naszej pracy to:
Miłość
Opieka
Troskliwość
Talerancja
Otwartość
Naszą misją na lata 2004-2009 było zaplanowanie takiego systemu działań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, który zapewniłby każdemu dziecku optymalny rozwój jego potencjału i możliwości. Efektem tych działań ma być: Zindywidualizowany program rozwoju każdego wychowanka naszego przedszkola.
Koncepcja pracy przedszkola
Przedszkole posiada wyraźnie określone i akceptowane przez nauczycieli i rodziców cele i kierunki działania.
Zadania służące realizacji celu ogólnego: KAŻDE DZIECKO TRAKTUJEMY INDYWIDUALNIE
W przedszkolu rozpoznaje się potrzeby i zainteresowania dzieci, rodziców i nauczycieli, a wynik diagnozy wykorzystuje do bieżącego planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opieki.
Kryteria sukcesu:
- w przedszkolu prowadzi się dokumentuje obserwację pedagogiczną. Jest to proces planowany, systemowy i ewaluowany,
- w przedszkolu diagnozuje się potrzeby i oczekiwania rodziców i dzieci wobec oferty edukacyjnej i poziom ich zaspokojenia
- wyniki obserwacji i diagnoz znajdują odzwierciedlenie w organizacji pracy przedszkola,
- dokonuje się ewaluacji realizowanego programu wychowania przedszkolnego pod kątem osiągania założonych celów.
Absolwent Przedszkola nr 38 w Zabrzu
- Zna swoje prawa
- Współpracuje w grupie
- Cechuje go życzliwość i tolerancja
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
- Jest aktywny, dociekliwy, poszukujący
- Umie pogodzić się z porażką
- Jest odważny i komunikatywny
- Kocha przyrodę i dba o jej piękno
- Rozumie świat i wartości w nim zawarte
- Ma poczucie własnej wartości i niepowtarzalności
- Orientuje się w podstawowych dziedzinach wiedzy
- Respektuje podstawowe zasady etyki i kultury bycia
- Posiada własne zainteresowania i jest wrażliwy na piękno sztuki
- Posiada podstawowe umiejętności w zakresie czytania, pisania i liczenia
- Ma poczucie własnej tożsamości - wie, że jest Polakiem i Europejczykiem